onze eerste stagedagen, Casa Cuna en Aruba Doet!!

22 maart 2014 - Aeropuerto Internacional Reina Beatrix, Aruba

Afgelopen woensdag hadden we eindelijk onze eerste stagedag! De school begint hier om 7.45u en we moeten aanwezig zijn om 7.30u. Eva brengt eerst Lieke naar stage en rijdt dan door naar haar eigen school.

Op Aruba is het onderwijs toch een beetje anders. De kinderen zijn tussen de 11 en 15 jaar oud en spreken een beetje Nederlands. We moeten dus heel langzaam praten en geen moeilijke woorden gebruiken. Dat is wel gek hoor!! Onze mentoren zijn Nederlanders, dus dat is wel fijn voor ons. In onze klassen hebben sommige kinderen wel een speciaal verhaal, bijvoorbeeld sommige kinderen hebben geen vader en/of moeder, krijgen geen ontbijt of moeten naar school ondanks dat ze ziek zijn. Dat is in het begin schrikken, maar hier is het bijna een ‘gewoonte’. Bij Lieke haar stageschool hebben ze methodeboeken voor taal, rekenen en Engels, maar de andere lessen zoals aardrijkskunde, geschiedenis en maatschappijleer worden gemaakt door de leerkracht. Bij Eva hebben ze nauwelijks methodes en degene die ze hebben zijn zeer verouderd. De laatjes zijn ook anders. Het is niet zoals in Nederland een plastic bak, maar het zijn kartonnen dozen of alleen rekjes. Ook is er nauwelijks of geen speelgoed tijdens het buitenspelen en zijn er niet veel materialen in de klas. De scholen eindigen om 13.03. Gekke tijd hè? Dat komt, omdat ze aan een aantal uren moeten voldoen en op die manier kan dat precies. Hoezo slimme mensen... XD Volgende week gaan we lessen geven, onder andere over Nederland.

Verder zijn we woensdag begonnen met de huiswerkbegeleiding/bijlessen bij het kindertehuis Casa Cuna. De kinderen zijn tussen de 1 en 8 jaar. Dit is een huis voor kinderen, waarbij niemand voor ze wil/kan zorgen. De kinderen die wij gaan helpen zijn 4 leerlingen; 3 leerlingen uit groep 3 en 1 leerling uit groep 4. Ze vinden het heel leuk en wij kunnen er ook erg van genieten. De kinderen vinden Nederlands moeilijk, maar doen graag hun best. Verder hebben we donderdag een rondleiding gekregen en kwamen een aantal kinderen ons al knuffelen. We willen ook meer gaan helpen bij het tehuis, bijvoorbeeld bij speciale activiteiten, etc.

Vandaag (zaterdag) hebben we vrijwilligerswerk gedaan bij Centre Terestia. We hebben daar mensen, die een beroerte hebben gehad, een prettige ochtend kunnen geven door hapjes en drankjes uit te delen. We waren niet de enige vrijwilligers, want er waren ook een aantal studenten van de "hotelschool". Het was heel leuk en mooi om te zien hoe deze mensen genoten van een lekkere, muzikale ochtend! We zijn blij dat we dit hebben mogen doen! Het was weer een bijzondere en unieke ervaring! [zie foto's]

Vanavond hebben we nog gewerkt aan twee verslagen van onze activiteiten bij Centro di Bario en Centre Terestia en kwamen we ook tot de conclusie dat we eigenlijk al best veel gezien en geleerd hebben... :D Daarnaast heeft Eva met behulp van skype het galaconcert kunnen bijwonen van haar harmonie!! Super grappig om toch zo dichtbij je vrienden en familie te zijn!!

Morgen moeten we nog lessen voorbereiden, maar willen we ook ff gaan relaxen op het strand. Dat hebben we wel verdiend na zo'n drukke week... !!

Ayo!!

1. Inge:
    Dat hoedje staat je echt wel beeldig Liek! :D
  2. Els:
    Ha Lieke en Eva,
    Wat doen jullie veel ervaring op!! En daarnaast nog lekker uitblazen op het strand, wat wil je nog meer?!
    Veel groetjes van groep 4 en mij.
  3. Papa en mama:
    Hallo meiden,

fijn dat jullie nu eindelijk doen waar jullie hart ligt. Super wat jullie doen bij Casa Cuna wij zijn trots op jullie. xxxxx en knuffels uit Pannerden.
  4. Marianvanderjagt:
    26 maart 2014
    Geweldig dat jullie het zo leuk vinden jullie doen goed werk hoor.
    leuk voor die oudjes daar je ziet dan echt genieten he.

Wat leuk dat de stage goed verloopt zeg, en dan al dat vrijwillegerswerk en nog bij en de bijles knap hoor ik ben trots op jullie.
    groetjes en liefs van tante marian xx

Leuke foto s hoor ga zo door.
  5. Marianvanderjagt:
    3 april 2014
    Leuke hoedjes hebben jullie op zeg.

Hoe gaat het nu op jullie stage plaats.

Werk jullie nu op allebei alweer op de zelfde school of nog niet.

Nou groetjes en veel succes met jullie stage he en het vrijwilligers werk.

Liefs tante marian xx