Een korte beschrijving van afgelopen week!

14 maart 2014 - Aeropuerto Internacional Reina Beatrix, Aruba

Na het leuke weekend gingen we weer naar school. Op maandag een historische excursie in San Nicolaas. We hebben een nieuwe wijk van San Nicolaas gezien, waarbij we info over de wijk hebben gehoord en de oudste huisjes van die wijk hebben bekeken. Verder zijn we ook bij The Redlight District geweest…nou niet in de straat, maar een straat ernaast!! De leerkracht die meeging werd door een voorbijganger gevraagd of hij niet een meisje aan hem wilde geven!! OMG hier wil je dus niet ’s avonds alleen lopen!!

’s Middags zouden we uitleg krijgen over onze stageplaatsen. We waren eerder klaar dus gingen we naar Bureau Praktijk om te vragen of ze eerder konden beginnen met de les. Maar zoals al vaker is voorgekomen, wisten ze nergens van af. We vroegen of ze ons konden vertellen wat onze stagescholen waren, dat kon als we een half uur later terug zouden komen. Uiteindelijk moesten we een uur wachten, maar goed…. Bij het horen van onze stageplaatsen kregen Eva en ik te horen dat er één plek voor ons was in Oranjestad en één in San Nicolaas…hoezo onhandig?! Aangezien Eva een rijbewijs heeft, zou zij dan naar Oranjestad gaan en Lieke naar San Nicolaas. De mensen van het bureau zeiden dat we moesten lopen of het busje nemen, maar zoals je weet doe je dat liever niet als toerist op het eiland. Na verzoek om een andere stageplaats hadden we uiteindelijk donderdag bericht gekregen dat we eerst alle twee op een verschillende school in San Nicolaas zouden zitten en daarna op één school in Oranjestad. (beide wel op een ander locatie -> onder- en bovenbouw)

Dinsdag hadden we een geologische excursie naar onder andere de rotsformatie Ayo en Natiocal Parke Arikok. Het was heel leuk om in de auto van onze leraar dit te mogen zien. We gingen in zijn auto, omdat onze auto’s de wegen niet aan zouden kunnen….Het was heel gaaf om de ongerepte natuur van het eiland te bekijken. We hebben zelfs oude rotstekeningen van indianen mogen bekijken!! [zie foto’s] ’s Middags zouden we een workshop hebben over meertaligheid, maar we kregen de avond daarvoor bericht dat deze niet doorging. Dus een middagje vrij….en wat ga je dan doen….de arubapresentatie voorbereiden die je de dag erna hebt!!

Dus zoals gezegd hadden we op woensdag onze Arubapresentatie, waarin we iets hebben verteld over het staatkundig perspectief, economisch perspectief, onderwijs en ons onderzoekje. We begonnen de presentatie in het papiaments en achteraf werd dat zeer gewaardeerd door onze medeklasgenoten en leerkrachten. De presentaties duurden bij elkaar, dus van alle groepjes, ruim 4 uur!! Dat was zeer slopend en een aantal verstonden wij niet, omdat die in het Spaans waren. Je moest namelijk de presentatie geven in de taal waar je buitenlandse stage ging/gaat doen…Verder hebben we deze dag niet meer veel gedaan…

Donderdag en vrijdag waren we vrij, maar toch waren ze al weer vol gepland….

Donderdagochtend hadden we dan uiteindelijk de les over meertaligheid, die eerder was uitgevallen. Er stond 2 uur gepland, maar waren uiteindelijk na ca. 1 uur klaar. Eenmaal thuis gekomen, hadden we een mailtje gekregen met de contactgegevens van onze stagescholen. Er werd aangegeven hen meteen te bellen om de volgende dag kennis te kunnen maken….maar ja wij hebben nog steeds een Nederlandse telefoon, dus zijn we in alle haast naar de IPA gereden. Het was namelijk al 12.45u toen we vertrokken en om 13.03 uur (ja die minuten kloppen…!!) is de school uit en is niemand meer te bereiken!! Gauw op de IPA mogen bellen en een afspraak kunnen maken met beide stagescholen. Daarnaast hebben we ook meteen een afspraak kunnen maken met mevr. Arends van Casa Cuna. Het is een soort kindertehuis, waar werd gevraagd naar studenten die op vrijwillige basis leerlingen huiswerkbegeleiding/bijles zouden willen geven. Dat vonden wij wel wat voor onze vrije studiepunten! En ja hoor alle afspraken waren de dag erna gepland, omdat volgende week woensdag alles begint (maandag en dindsdag vrij i.v.m. nationale feestdag).

Dus vrijdag is Eva eerst rond 9.15u vertrokken naar haar stageschool, Sint Paulusschool klas 5 (groep 7). Eenmaal aangekomen stond ik voor het metershoge hek rond om de school en die zat weljaa… op slot… gelukkig was er al vrij snel een leerling die me zag staan en die kwam het hek gelukkig open doen J na even gezocht te hebben kwam ik aan bij mijn klas. De leerlingen waren bezig met een opdracht dus ik stelde me eerst maar even voor aan de leerkracht. Hij heet meester Ron en het is van Origine een Nederlander. Daarna werd ik voorgesteld aan de klas en mochten de leerlingen vragen aan mij stellen! Er kwamen trouwens leuke vragen naar voren J (bijvoorbeeld waarom ik juffrouw wilde worden) De klas bestaat uit +- 21 leerlingen, er waren er vandaag 19, maar er waren nog een paar stoelen vrij. De leerkracht heeft me daarna nog het een en ander over de school, de kinderen en het onderwijs uitgelegd en ik verwacht nu helemaal dat het een wereld van verschil zal zijn! Daarna heb ik nog even naar een les gekeken en vervolgens ben ik weer gegaan, omdat Lieke immers ook nog kennis moest gaan maken op haar stageschool.

Eenmaal dat Eva thuis kwam, bracht ze Lieke naar haar stageschool, Colegio Hilario Angela klas 6 (groep 8). Na een korte rondvraag bleek dat mijn stageklas naar de open dag van een middelbare school was, dus iemand van het team had haar daar naartoe gebracht.  Meester Frank is de mentor van deze klas en is van origine een Nederlander. Hij spreekt dus goed Nederlands. De klas bestaat uit ca. 21 leerlingen (het kunnen nog 1 of 2 meer zijn aangezien er lege stoelen waren…). Rond 12.00 waren we terug op de school en hadden de leerlingen pauze. Na de pauze had Lieke zich kort voorgesteld en even meegekeken naar een lesje in de klas. Rond half één ging mijn mentor naar een leerlingbespreking en kwam er een invaller in de klas. Meester Frank zei dat ik naar huis mocht. Dus Eva gebeld en terug naar huis…. Jeetje wat waren het al veel indrukken voor ons, maar dat was nog niet alles. Om 15.00u moesten we aanwezig zijn bij Casa Cuna voor een kennismakingsgesprek.

Bij Casa Cuna hebben we gesproken over de bedoeling van onze aanwezigheid, de huiswerkbegeleiding. Het gaat om 4 leerlingen, waarvan er 3 in klas 1 (groep 3) zitten en 1 in klas 2 (groep 4). 3 leerlingen zijn redelijk op een goed niveau, maar eentje heeft individuele begeleiding nodig. Als studenten mogen wij deze kinderen gaan helpen bij het maken van hun huiswerk en het geven van een bijles indien nodig. We zullen daarvoor eerst goed de beginsituatie en de leerstijlen moeten vaststellen om zoveel mogelijk uit de kinderen te kunnen halen. Hiermee gaan we volgende week woensdag beginnen en het is in principe 4x in de week van maandag t/m donderdag van 15-17 uur. Daarnaast zijn we meteen uitgenodigd om as. woensdag na de huiswerkbegeleiding aanwezig te zijn bij een viering van de nationale dag (ook al was dat één dag eerder)…er is dan een soort songfestival van de kinderen. Dus dat leek ons erg gezellig en zo krijgen de kinderen de kans ons beter te leren kennen.

Het waren innoverende dagen, maar zeker de moeite waard en we kunnen niet wachten om volgend te mogen starten met stage en het vrijwilligerswerk!!!

Ayo!!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Thomas:
    Hoi Eva en Lieke,

Zo te zien vervelen jullie je daar niet. Wat goed trouwens dat jullie wat vrijwilligerswerk gaan doen! Ook hele leuke foto's, maar 1 minpuntje: Ik zag geen foto van jullie appartement? Gr. Thomas
  2. Marianvanderjagt:
    15 maart 2014
    Nou zo te lezen hebben jullie weer wat mee gemaakt.
    Houden jullie nu verschillende scholen voor stage?
    Dat lijkt me zeer lastig.
    Nou heel veel succes nog en geniet nog maar lekker.

Groetjes en liefs tante Marian xxx
  3. Karin:
    15 maart 2014
    Pff wat een geregel allemaal!! Klinkt wel leuk allemaal! Veel succes volgende week!!

Groetjes, Karin xxx
  4. Papa en mama:
    Hallo meiden.

wat een uitdaging lijk me heel leuk als jullie de kinderen succes ervaringen kunnen geven en plezier kunnen maken met de kinderen ik zou wel mee willen helpen knuffels en xxxx vanuit Pannerden
  5. Gerry:
    Hoi Eva en Lieke,

Leuk reisverslag weer! ik zou er echt moe van worden dat je van die afspraken niet op aankunt. Maar jullie zien en doen leuke dingen dus dat komt helemaal goed. Succes en veel plezier met jullie vrijwilligerswerk en stage :)
  6. Mama Ry:
    Hé schatjes!
    Ik ben trots op jullie! Wat een enthousiasme! Het gaat helemaal goed komen met jullie bij de stage en de kinderen in Casa Cuna! Straks mogen jullie niet meer weg! Dan kom ik jullie wel halen!
  7. Kleineee:
    Korte beschrijving?!? Haha :P